Logo Design by FlamingText.com

Selasa, 8 Januari 2013

Therion... Cerita Terbaharu dan Album Baharu...


Therion



                Therion satu nama besar dalam scenario muzik metal antarabangsa khasnya yang membawa muzik sub genre symphonic metal dan juga antara band pelopor untuk sub genre muzik symphonic metal. Cerita dan info mengenai Therion pernah shaqmetal catatkan untuk kita kongsi bersama sebelum ini namun untuk kali ini kita bercerita sedikit tentang band Therion dari titik terbitnya album Sitra Ahra. Album ke 14 band Therion – Sitra Ahra itu telahpun dirilis pada 17 September 2010 dan sebenarnya nama album Sitra Ahra itu telah tetap untuk judul album yang ke 14 mereka pada Feburai 2010.
                Beberapa cerita di sekitar pembikinan album tersebut iaitu pada 10 Mei 2009 Thomas Vikstrom telah menjadi ahli tetap Therion dan menjadikan Thomas sebagai vokalis rasmi Theriuon selain Christofer Johnsson, semuanya itu terjadi selpas sehari mereka merilis album DVD Miskolc Experience .
Sesudah itu pada 4 Jun 2010 gitarais Christian Vidal menyertai Therion tetapi pada 15 Julai 2010 pula Snowy Shaw  meninggalkan Therion atas alas an masalah kesihatan iaitu berkenaan sakit tekak dan kerongkong yang kemudiannya menyertai Dimmu Borgir. Perjalanan Snowy Shaw berpatah arah lagi pada 25 Ogos 2010 beliau meninggalkan Dimmu Borgir dan menyertai Therion semula.

               
                Apa yang menarik juga dalam keluar masuk ahli band Therion ini ialah pengumuman dari Therion dalam bulan September 2011, yang menyatakan Lori Lewis merupakan vokalis tetap dan rasmi ketiga Therion. Lori Lewis telahpun bersama berkolaborasi dengan band Therion selama  4 tahun dan pengumuman itu telah menambahkan lagi anggota tetap dan rasmi – sebagai vokalis Therion.
                Dalam tahun yang sama Therion telah merilis juga  ‘board game’ yang diberi nama ‘001’ yang temanya berhubungkait rapat dengan ahli terkini serta album baharu ke 14 mereka Sitra Ahra.
                Pada 14 Februari 2012, Therion telah mengumumkan rilisan terbaharu mereka yang diberi judul  ‘Les Fleurs Du Mal’. Rilisan itu merupakan album penuh studio  mereka dengan diikuti  pula Jelajah Ulangtahun ke 25 – “Flowers of Evil’” tour. Album Les Fleurs Du Mal itu merupakan album khas ulangtahun Therion. Album ke 15 Therion itu merupakan ‘cover album’  dan diriliskan pada 28 September 2012. Antara lagu-lagu yang dimuatkan dalam album tersebut ialah seperti berikut ;
            "Poupée de cire, poupée de son" - 2:51
"Une Fleur dans le cœur" - 3:03
"Initials B.B." - 3:44
"Mon Amour, mon ami" - 4:35
"Polichinelle" - 2:28
"La Maritza" - 3:54
"Sœur Angélique" - 3:05
"Dis-moi poupée" - 3:24
"Lilith" - 2:30
"En Alabama" - 2:39
"Wahala Manitou" - 2:34
"Je n'ai besoin que de tendresse" - 2:14
"La Licorne d'or" - 2:45
"J'ai le mal de toi" - 2:51
"Poupée de cire, poupée de son" - 2:31


Tiada ulasan: