Logo Design by FlamingText.com

Selasa, 8 Januari 2013


Vokalis Baharu Nightwish….?

Cover album Nightwish... Imaginaerum
Tetap menjadi tandatanya siapakah vokalis baharu Nightwish selepas Anette Olzon? Kalau dilihat kronologi vokalis Nightwish cukup ringkas dan tidak banyak pertukaran namun cerita dan catatan tentang pertukaran setiap vokalisnya cukup sensasi.
Lihat sahaja dari pertukaran pertama vokalis mereka  yakni bermula dengan vokalis  yang bersuara soprano, Tarja (sebutan Tarya) Turunen  yang dapat bertahan bersama Nighwish dari tahun 1996 hingga 2005. Mengantikan tempat  Tarja ialah Anetee Olzon  yang bertahan dai tahun 2007 hingga 2012. Kisah pengunduran atau penyingkiran Anette cukup ringkas iaitu Anette tidak dapat menyanyi dalam satu persembahan lantas dia disingkirkan sehinggakan Anette mengeluarkan kenyataan seperti berikut ;
"I was never asked if it was OK that they used Elize and Alissa in the show (Friday) night ... I don’t think it’s a good decision they made and I’m sorry for those of you who came to see the whole band but got something else. But I was very ill and this decision wasn’t mine."
Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak Nightwish, bekas vokalis band After Forever dan ReVamp, Floor Jansen akan mengambil tempat Anette sepanjang  “Imaginaerum World Tour”
Floor Jansen yang dilahirkan pada 21 Februari 1981 merupakan seorang penyanyi soprano yang cukup terkenal dengan band symphonic metal After Forever yang telahpun dibubarkan dalam tahun 2009. Dan kemudian tampil dengan bandnya sendiri selepas itu – ReVamp.
Nightwish telahpun mengeluarkan album terbaharu mereka dan dirilis pada 30 November 2011. Album Imaginaerum merupakan album studio ke 7 Nightwish selepas album Dark Passion Play dalam tahun 2007.
Anette Olzon ... ex vokalis Nightwish
Floor Jansen... ex vokalis After Forever dan ReVamp menggantikan tempat Anette sementara waktu...

Tiada ulasan: