Selasa, 6 Disember 2011

Mel Shandy sekadar sebuah cerita...


Mel Shandy... sebuah cerita dan sebuah kompilasi 'Greatest Hits'

Siapa dia ini? Mel Shandy…? Mungkin sebahagian dari kita tidak pernah langsung mendengar atau terbaca tentang dia ini… Mel Shandy. Inilah yang shaqmetal nak sembangkan menerusi ruangan ini kali ini tentang seorang rocker wanita atau kawan-kawan kita dalam Rock Selamba MUZIKfm kata rockernita yang masih muda lagi ni… Mel Shandy.  Kita kurang mengenali Mel Shandy  tetapi bagi peminat muzik rock di negara seberang, negara jiran kita Indonesia nama Mel Shandy sudah tersenarai dalam senarai artis rock mereka. Mel Shandy yang dilahirkan di bandung, Indonesia pada 26 September 1971 diberi nama Melinda Susilarini. Dari apa yang diketahui Mel Shandy selain sebagai penyanyi rock juga merupakan seorang juga qariah. Apapun susur galur nama itu masih kabur jalan ceritanya, macamana nama itu ujud dan bagaimana Qoriah bertukar menjadi Mel Shandy semuanya agak kurang jelas. Apapun orang yang empunya nama Mel Shandy tahu cerita itu dan kalau boleh Mel Shandy dapat memberi respon kepada catatan ini.
Shaqmetal bercerita mengenai Mel Shandy kali ini adalah secara kebetulan shaqmetal mendengar lagu mel Shandyyang dimuatkan dalam album kompilasi terbaharu Mel Shandy kompilasi “Greatest Hits” Mel Shandy.  Bukanlah niat untuk bercerita atau mengulas album tersebut tetapi sekadar untuk berkongsi maklumat mengenai Mel Shandy sahaja agar kita sama-sama tahu siapa mel Shandy. Dan rasanya inilah kali pertama shaqmetal bercerita mengenai artis rock dari tanah seberang dan ini juga tidak bermakna shaqmetal member keistimewaan buat Mel Shandy. Ini sekadar unutk menambah info kita bersama.
Untuk kita menilai dan menikmati apa sebenarnya yang dihidangkan oleh Mel Shandy rasanya tidak cukup kalau kita Cuma meniulainya dari satu album apatah lagi album kompilasi sebegini. Yang jelas bila didengari dan diamati nilai dan rasa rock itu ada bersama Mel Shandy yang tidak dapat dinafikan.
Mel Shandy telah memulakan kariernya sebagai penyanyi rock sejak umur belasan tahun dan telah menyertai beberapa festival muzik rock seperti Indonesian Rock Festival dan pernah menjuarai Lady Rockers se-Jabar  dan sebagainya. Andai dilihat pada pencapaian Mel Shandy, Mel bukanlah calang-calang rocker wanita lantaran beliau pernah menjuarai beberapa festival atau pertandingan seperti Juara 1 Festival Lady Rockers se Bandung Raya1986,  Juara 1 Festival Lady Rockers se Jawa Barat (Wkl Jabar ikut Fes LOG ZHELEBOUR di SBY) 1987 dan  Juara 1 Festival Band Bandung Garut.
Apapun untuk mengetahui cerita lanjut lagi mengenai Mel Shandy ini rasanya anda boleh ikuti laman sosial facebook Mel Shandy di alamat beikut ; www.facebook.com/pages/MEL-SHANDY.
Bercerita mengenai album kompilasi Mel Shandy “Greatest Hits” yang diedarkan oleh MUSICLAND kebanyakkan lagu yang dimuatkan dalam album tersebut ialah lagu-lagu balad dan hits Mel Shandy disamping ada juga fast track yang agak menarik untuk didengari, ianya tidaklah sekeras muzik metal selayaknya namun bagi pengemar rock yang sedang-sedang lagu-lagu Mel Shandy enak untuk didengar. Apapun vokalis rock yang bertudung/berjilbab ini mempunyai aura yang tersendiri. Mel Shandy, ibu kepada 3 cahaya mata ini popular di era 80an dan 90an namun namanya masih meniti di bibir pengemar rock local Indonesia. Mel Shandy pernah mengecap populariti seera dengan Nike Ardila, Inka Christy dan Yosie Lucky. Untuk perkembangan terkini Mel Shandy bersama dengan Sexy Rock Asal Surabaya yang antaralain anggotanya adalah bekas band Power Metal. Lantas dengan gabungann tersebut mereka beraksi semula di pentas rock Indonesia.
Berbalik pada album Greatest Hits Mel Shandy ini antara lagu yang dimuatkan ialah Hangat cintamu, gejolak hati, Nyanyian badai, Bianglala, Biang keladi, Angin malam, Ngeri (feat Metal Boyz), Iman, Ulah tuan dan nona, Halusinasi, Sesal, Hujan tak jadi turun, Terbuang, Gerhana hati, Kebebasan dan lagu Takdir. Kalau didengari semua lagu yang dimuatkan agak menarik dan sedap didengari.
Antara album yang pernah dihasilkan oleh Mel Shandy ialah Gacoan(1986), Bianglala(1989), Nyanyian Badai, Biang Keladi, Ngeri (with Metal Boyz), and Komar (1999).


1 ulasan:

roni ahmad berkata...

Saya ucapkan ribuan terima kasih karena shaqmetal sudi mengulas mel shandy lady rocker indonesia 80/90. "Awan yg hitam datang dari arah utara nyanyian badai gemuruh bersahutan" "polusi di mana2 udara segarpun tercemar"