Logo Design by FlamingText.com

Selasa, 6 Disember 2011

Jamrud... mereka dan album baharu 2011 - Langit dan Bumi Menangis


Jamrud Kental Menongkah Masa... maka lahirlah Langit Dan Bumi Menangis



Rasanya sesekali ingin meninjau ke negara jiran perihal band rock di negara jiran, Indonesia lantaran selama ini yang kita tahu ialah eberapa orang penyanyi solo dan band pop rock yang begitu banyak menerobosi ruang industry muzik tempatan. Maka dalam ruangan terhad ini ingin shaqmetal menjengah nama yang agak lama shaqmetal telah dengar dan ketahui iaitu Jamrud, band Jamrud. Kalau tidak silap shaqmetal 2011 ini Jamrud telahpun mengeluarkan album terbaharu mereka yang diberi judul Bumi Dan Langit Menangis. Apapun dalam waktu yang sama ingin rasanya shaqmetal mecatatkan sedikit info untuk kita kongsi bersama bagi kawan – kawan yang belum tahu dapat mengetahui lebih dekat band Jamrud ini.
Band heavy metal, Jamrud merupakan sebuah band yang berasal dari Cimahi, Jawa Barat, Indonesia. Jamrud  antara nama band yang ternama dan terkenal yang membawa genre muzik rock dalam sejarah muzik rock Indonesia. Apa tidaknya untuk album studio  keempat mereka yang berjudul Ningrat dalam tahun 2000 telah terjual sebanyak 2 juta keping di Indonesia sahaja dan menjadikan yang kedua paling banyak terjual  sebagai best selling rock album.
Sejarah mereka bermula apabila gitaris Azis mangasi Siagan, pemain gitar bass Ricky Teddy, vokalis Oppi dan pemain dram Agus bergabung dan mengasaskan band dengan nama Jam Rock. Dalam arus mencari tapak yakni dari tahun 1990 hingga 1995 anggota Jam Rock keluar dan masuk, silih berganti dan dalam tahun 1996 mereka mula mengorak langkah baru. Dalam tahun yang sama penerbit Log Zhelebour  menjemput dan menawarkan  kontrak untuk rakaman album sulung mereka, dan dari situ mereka nekad untuk terus berkembang maka mereka menukarkan nama Jam Rock kepada Jamrud seterusnya lahirlah album sulung mereka Nekad dalam tahun 1996.
Sepanjang karier mereka album mereka sentiasa mendapat sambgutan yang begitu baik dan kebanyakkan album merewka menerima anugerah platinum di Indonesia. Selain itu mereka juga seringkali memenangi beberapa anugerah lain seperti Anugerah Musik Indonesia
Jamrud yang masih lagi aktif dalam mewarnai dunia muzik rock dan metal Indonesia dianggotai oleh Aziz Mangasi Siagian, Ricky Teddy, Krisyanto, Jaja Amdonal, Mochamad Irwan  dan Danny Rachman. Dari awal penubuhan mereka, Jamrud telahpun m,engeluarkan beberap buah album  termasuk album kompilasi antaranya ;

Album Studio Penuh
1996: Nekad
1997: Putri
1998: Terima Kasih
2000: Ningrat
2002: Sydney 090102
2004: BO 18+
2006: All Access In Love
2009: New Performance 2009
2011: Bumi & Langit Menangis

Album Kompilasi
1999: The Best Collection
2003: All The Best: Slow Hits
2009: Best Of The Best: Performance 2009

Video Klip
Nekad (1995): "Nekad", "Ayam","Rasa Cinta Padamu" (Live)
Putri (1997): "Putri", "Maaf", "Cerita Jalanan" (Live)
Terima Kasih (1998): "Terima Kasih", "Dokter Suster", "Berakit-rakit", "Otak Kotor", "Kurang Piknik", "Trouble Shanty" (Live)
Ningrat (2000): "Ningrat", "Kabari Aku", "Asal British", "Surti-Tejo", "Pelangi di Matamu", "Jauh (Andaikan...)"
Sydney 090102 (2002): "Waktuku Mandi","Selamat Ulang Tahun","kau dan ibumu","hallo penjahat"
BO 18+ (2004): "Senandung Raja Singa","Cinta Adalah"
All Access In Love (2006): "Lelaki Biadab", "Ajari Aku Cara Mencintaimu", "Hapus Saja Nomerku", "Viva Jammers"
New Performance 2009 (2009): "Ingin Kembali"
Best Of The Best (2010): "Putri'","Berakit Rakit'","Kabari Aku'","Nekad'","Pelangi Di Matamu'","Terima Kasih'","Dokter Suster'"
Bumi & Langit Menangis (2011): "Sik Sik Sibatumanikam'", "S.H.I.T'", "Cerita Usang'’

Album 2011 – Langit Dan Bumi Menangis
Bumi & Langit Menangis (instrumental)
S.H.I.T (Seperti Hati Ini Terbakar)
Sik Sik Sibatumanikan
Cerita Usang
The devils wears Batik
Idiot
Komtenplasi
Sakit
Nangislah Negeriku
S.H.I.T (karaoke)
The Devils wears Batik (minus guitar)
Nangislah Negeriku (minus guitar)

Bumi & Langit Menangis merupakan sebuah album utama dan penting bagi Jamrud dan telahdirilis dalam ini (2011) dengan lagu utamanya Sik Sik Sibatumanikan, S.H.I.T, dan lagu Cerita usang. Untuk album ini majalah Rolling Stone Indonesia mendeskripsikan sebagai  album yang memiliki elemen-elemen metalcore (growl, scream, rif-rif berat). Ini dibaratkan sebagai bara menyala yang membahang dan membakar  jambatan penghubung antara Jamrud era Krisyanto  dengan Jamrud era sekarang(2011).

2 ulasan:

Qeera Zaiful berkata...

menarik but ejaan harus di perbetulkan...

Tanpa Nama berkata...

Aku disini kau ada disana membentang luas samudra biru memisahkan. Kirimi aku kabarmu disana lewat surat, faksimili ngobatin rinduku kirim juga foto ukuran jumbo biar nanti ku pajang di kamarku