Logo Design by FlamingText.com

Isnin, 15 Ogos 2011

Ulytau



Nama yang agak jarang kita dengar namun bagi peminat muzik yang memasukan elemen fushion mungkin pernah mendengar dan tahu siapa Ulytau. Ulytau dalam bahasa tempatan di mana band ini berasal ialah gunung suci (‘the holy mountain’). Namun nama band ini kemudiannya ditafsirkan menjadi ‘Big Mountain’. Band yang dianggotai oleh 3 orang pemuzik ini berasal dari Kazakhstan. Gabuisional mereka menjadikanngan bunyi ala hard rock dan muzik tradisional Kazakhstan menjadikan bunyi folk yang begitu unik yang mengabungkan bunyi violin, gitar elektrik dan dombra, satu peralatan muzik tradisional Kazakhstan yang mempunyai 2 tali.
Ulytau merupakan band projek penerbit Kydyrali Bolmanov dalam tahun 2001 untuk mengabungkan muzik timur dan barat dengan susunan muzik klasikal dari composer seperti Kurmangazy Sagyrbayuly, Antonio Vivaldi, Niccolo Paganini dan Johann Sebastian Bach. Idea ini menjadikan bunyi yang dihasilkan oleh Ulytau begitu unit dan menarik. Dalam menterjemahkan bunyi tradisi menjadi lebih universal, China mereka telah menjelajah Jerman, England, Scotland, P:oland, Amerika Syarikat, Turkey, Jepun dan Russia. Dalam tahun 2001 juga mereka telah dianugerahkan ‘Golden Disc’ untuk lagu ‘Aday’.
Diskografi
Jumyr-Kylysh (2006) (Di Germany dirilis pada 2009 dengan tajuk Two Warriors)
Ahli-ahli
Erjan Alimbetov - Dombra
Maxim Kichigin - Guitar
Alua Makanova - Violin
Pemuzik undangan
Roman Adonin - Keyboard
Oleg Tarnovskiy - Guitar
Serik Sansyzbayev - Bass
Rafael Arslanov – Drums

Nota
Ulytau (Kazakh: Ұлытау ауданы) terletak dalam daerah Karagandy, wilayah tengah Kazakhstan. Ia merupakan bandar dan pusat pentadbiran bagi bagi daerah Karagandy.

Tiada ulasan: