Isnin, 22 Ogos 2011

Factory Of Dreams



Pertama sekali mendengar lagu dari album “A Strange Utopia” yang berjudul “Broken” dari Factory Of Dreams membuatkan shaqmetal tertanya-tanya siapakah disebalik nama Factory Of Dream itu. Untuk memenuhi kehendak naluri shaqmetal terus shaqmetal geledah internet untuk mencari dimana Factory of Dreams dan siapakah mereka.

Sebelum berkenalan dengan Factory Of Dreams (FOD) ingin sekali saya berkongsi bunyi yang dihasilkan oleh FOD ini jelas pelbagai bunyi teradun di dalamnya – fushion ckup jelas menjadikan bunyi lebih progressive dan ada sedikit aura folk, gothic, neo progressive, symphonic serta bunyi ambient. Sukar untuk memperkatakan apa yang dipersembahkan namun itu adalah sesuatu yang cukup unik dan menarik untuk dihayati. Menurut cerita Jessica Lehto banyak dipengaruhi oleh band The Gathering, Within Temptation, Nightwish dan Blind Guardian.

Ada yang menyatakan ia adalah gothic symphonic metal, progressive dan fushion namun andai kita dengar dan amati mungkin kita boleh katakana bunyi yang diluahkan itu lebih mneyerupai gothic yang sedikit diadun dengan metallic neo-progressive serta anbient. Apapun itu sesuatu yang unik dan menarik untuk halwa kita nikmati. Belum jelas lagi apa yang dibawa oleh FOD namun untuk setakat ini biar kata pegang dulu catatan beberapa orang penulis artikel yang bunyi bawaan merewka itu adalah gothic neo-progressive.

Factory Of Dreams merupakan gabungan dan kerjasama antara multi instrumentalis dan penulis lagu Hugo Flores dengan vokalis Jessica Lehto. Gabungan dua tenaga yang berasal dari Portugal ini mengujudkan FOD dalam tahun 2008 dengan menerbitkan album pertama berjudul ‘Poles’ dan album kedua mereka A Strange Utopia dalam tahun 2009. Album terbaharu mereka diberi judul Melotronical.

Tiada ulasan: