Logo Design by FlamingText.com

Selasa, 8 September 2009

Blind Guardian



Blind Guardian melengkapkan lagi scenario sub genre muzik metal Jerman selain Helloween, Running Wild, Accept, Grave Digger, Sinner, dan Rage. Blind Guardian yang lebih dipengaruhi muzik power metal dan speed metal berasal dari Krefeld, Jerman ditubuhkan dalam tahun 1984. Melihat kepada muzik Blind Guardian dua album awal (album pertama dan kedua) mereka lebih terarah kepada muzik speed metal. Namun dengan kelahiran album ketiga, Tales from the Twilight World, mereka tampil dengan ciptaan muzik yang lebih komplikated dengan mengurangkan bunyi speed metal. Dengan terbitnya album keenam mereka, Hansi Kursch yang merupakan pemain bass gitar telah memberi tumpuan kepada vokal dan seterusnya menjadi vokalis Blind Guardian. Bermula saat itu Blind Guardian mulai memasukkan elemen orkestra yang kuat ke dalam susunan muzik mereka disamping mempebagaikan teknik overdubbing seperti yang sering digunakan oleh band Queen sebelum itu.

Untuk mencipta bunyi epic yang gah dan menyeluruh, Blind Guardian mempergunakan staccato guitars dan double bass drumming yang menjadi karekteristik power metal dengan penggunaan overdubs. Teknik tersebut digunakan sepenuhnya dalam penerbitan album A Night at the Opera.

Menurut Hansi, dengan perubahan tersebut, Blind Guardian boleh dikategorikan sebagai band symphonic speed metal. Memeriahkan lagi dunia metal global Blind Guardian telah mengeluarkan single berjudul Another Stranger In Me dalam tahun 2007. Itu merupakan produk terkini dari Blind Guardian namun sehingga menutup tirai 2008 dan hadir 2009 menghampiri penghujungnya namun berita mengenai album terbaharu Blind Guardian belum juga kedengaran. Walaubagaimanapun mereka telah mengeluarkan video berjudul Sacred dalam tahun 2008, namun video tersebut merupakan video animasi Sacred 2 Fallen Angel yang dimasukkan untuk permainan video.



Ahli terkini
Hansi Kürsch – vokal dan bass
André Olbrich – lead guitar
Marcus Siepen – rhythm guitar
Frederik Ehmke – drums, percussion, flute and bagpipes



Discografi
Battalions of Fear (1988)
Follow the Blind (1989)
Tales from the Twilight World (1990)
Somewhere Far Beyond (1992)
Imaginations from the Other Side (1995)
Nightfall in Middle-Earth (1998)
A Night at the Opera (2002)
A Twist in the Myth (2006)

Tiada ulasan: