Selasa, 28 Mei 2013

PowerMetal

PowerMetal... Lagenda metal dari Indonesia


Power metal merupakan band yang membawa jalur muzik atau lebih mudah disebut sebagai sub gener muzik bawaan mereka adalah heavy metal. Jangan ada yang terperangkap dengan nama band mereka lantaran kalau disebut sebagai band power metal itu merupakan salah satu sub genre muzik dibawah lingkungan metal.

Power bererti tenaga atau suatu kekuatan dan metal adalah benda yang mengandung unsur logam besi serta memiliki sifat asas besi yang kuat.  Power Metal mengekspresikan muzik yang bakal hasilkan disertai dengan suatu energi atau tenaga yang kuat. Sehingga aromanya, cirinya, atau nuansa muziknya merupakan sesuatu yang serba kuat. Sifat metal yang tidak mudah terbentuk atau dibentuk semula dan diubah bentuk, ini juga menggambarkan kegigihan dan eksistensi Power Metal dalam mengharungi dunia muzik rock dan metal di Indonesia.
Lambang / logo band PowerMetal
Kalau dilihat pada lambang band Power Metal iaiatu ladam kuda dan tali berikut adalah penjelasan yang diberikan.  Ladam kuda biasanya dibuat daripada logam / ‘metal’ terbaik dan digunakan sebagai lapik kaki kuda, haiwan yang tersohor kekuatan dan kepantasannya serta identiti dengan kekuatan atau tenaga serta ketangkasannya. Kerana itulah, kekuatan metal ini menggambarkan kekuatan muzik metal yang sangat dahsyat dan kekuatan Power Metal itu sendiri untuk memeriahkan sekaligus memberi pengaruh pada senario muzik di Indonesia.
Tali merupakan simbol dari ikatan yang sangat kuat untuk menyatukan sesuatu agar tidak tercerai atau terburai. Tali ini melambangkan ikatan erat antara anggota - anggota Power Metal untuk satu kekuatan yang kukuh. Tali ini juga melambangkan ikatan persaudaraan penggemar/peminat muzik metal dan Power Metal yang kuat dan tidak akan terlerai oleh waktu.

Bertitik tolak dari itu cuba kita tinjau pula apa yang disimpan dalam dalam penumbuhan band PowerMetal itu sendiri. Asalnya nama band yang berasal dari Surabaya / Jakarta ini ialah Power Band dengan gandingan asalnya Totty M. (vokal), Ipunk (gitar), Pras Hadi (bass), Raymond (keyboard), dan Mugix (drum). Namun perubahan pada barisan anggota band telah menjurus pada perubahan atau pertukaran nama band. Pertukaran vokalis dan diganti oleh Pungky Deaz  dan  posisi bass diganti oleh Hendix Sanada juga membawa nama band bertukar menjadi Power Metal.

Power berarti tenaga atau suatu kekuatan dan metal adalah benda yang mengandung unsur logam besi serta memiliki sifat dasar besi yang kuat. Hampir semua benda kerja yang membutuhkan kekuatan di sepanjang sejarah peradaban manusia selalu terbuat dari logam metal. PowerMetal mengekspresikan musik yang harus disertai dengan suatu energi atau tenaga yang kuat. Sehingga aromanya, cirinya, atau nuansa musiknya merupakan sesuatu yang serba kuat. Sifat metal yang tidak mudah ter-deformasi atau dibentuk ulang dan dirubah bentuk ini juga menggambarkan kegigihan dan eksistensi PowerMetal dalam mengarungi dunia musik di Indonesia.

Di peringkat awal band ini sering membawa lagu – lagu daripada band – band besar seperti Anthrax, Helloween, Loudness atau Yngwie Malmsteen. Meninjau sejarah pembabitan awal band ini dalam arena metal di Indonesia cukup mengujakan bilamana tidak sampai setahun mereka aktif dalam dunia muzik metal, band ini telah menjuarai Festival Rock Remaja – Jawa Timur di Lumanjang sekitar tahun 1987. Tahun berikutnya mereka juga menjadi juara untuk Festival Rock seJawa di Kediri dalam tahun 1988. Semangat yang berkobar – kobar itu telah melanjutkan lagi penguasaan band ini dalam arena rock dan metal Indonesia apabila sekali lagi mereka dinobatkan sebagai  juara untuk Festival Rock seIndonesia V dalam tahun 1989.

Dengan gelaran yang sebegitu gah nama Power Metal terus memuncak dan dalam tahun yang sama ketika Festival Rock seIndonesia V nama Hendrix Sanada juga diangkat sebagai pemain bass terbaik. Kebangkitan band Power Metal sebenarnya ketika itu bersaing hebat dengan band lain seperti band Andromedha (Surabaya), Kaisar (Solo) dan Roxx (Jakarta).

Kejayaan yang dinikmati oleh Power Metal telah membuka ruang dan jalan untuk mereka menembusi  dunia rakaman seterusnya menjadi antara band popular dalam arus perdana muzik rock dan metal Indonesia.

Melihat pada pencapaian band Power Metal yang cukup membanggakan seluruh anggota band dan warga rock dan metal  Indonesia di peringkat awak kehadiran mereka maka rasanya adalah perlu untuk kita senaraikan di sini untuk kita kongsi bersama antara kejuaraan yang pernah dirangkul dan penglibatan dalam konsert besar band Power Metal diperingkat awal penubuhan mereka.

Juara pertama Festival Rock Remaja se-Jawa Timur di Lumajang (1987)
Juara pertama Festival Rock se-Jawa di Kediri, Jawa Timur (1988)
Juara pertama Festival Rock se-Jawa Bali (1988)
Juara pertama Festival Rock Log Zhelebour V se-Indonesia (1989)
The Best Bassist Festival Rock Log Zhelebour V se-Indonesia (1989)
Opening Act  Jelajah Rakasasa God Bless (1990)
Pendatang Baru Terbaik di BASF Awards (1991)
Album Power One terjual  lebih dari 300 ribu unit (1991)
Opening Act Konsert Rock Sepultura di Surabaya (1992)
Opening Act Konsert Rock Helloween di Surabaya (2004)

Perjalanan Power Metal terus terbuka luas untuk mengembangkan sayap rock dan metal mereka bilamana lengkapnya formasi band Power Metal dengan membarisi Arul Efansyah (vokal), Ipunk (gitar), Prass Haddy (bas), Raymond Ariasz (kibor), dan Mugix Adam (dram). Dengan barisan itu mereka telah menyiapkan album sulung mereka yang diberi judul Power One dibawah naungan Logiss Revcords dalam tahun 1991. Dengan terbitnya album tersebut maka beberapa buah lagu menjadi hits antaranya ialah Angkara, Satu Jiwa, Pengakuan, Malapetaka, Cita Yang Tersita dan Bayangan Dirimu.

Sepanjang mereka melalui ruang muzik rock dan metal pelbagai onak dan duri dilalui seperti juga band – band lain yang tidak lepas dari pertukaran anggota band. Ini juga terjadi pada band Power Metal pertukaran demi pertukaran anggota telah berlaku dan berikut antara formasi band Power Metal sejak penubuhannya ;


1986-1988:
Totty M - Vokal
Ipunk - Gitar
Pras Hadi - Bass
Raymond - Keyboard
Mugix – Drum

1988-1989:
Punky Deas - Vokal
Ipunk - Gitar
H Sanada - Bass
Raymond - Keyboard
Mugix – Drum

1989-1991:
Arul Efansyah - Vokal
Ipunk - Gitar
Pras Hadi - Bass
Raymond - Keyboard
Mugix – Drum

1991-1996:
Arul Efansyah - Vokal
Lucky S.W - Gitar
F Rossi - Bass
Raymond - Keyboard
Mugix – Drum

1996-2000:
Arul Efansyah - Vokal
Lucky S.W - Gitar
F Rossi - Bass
James Fistgerald [Ex-Andromedha] - Keyboard
Eko Dinaya [Ex-Eclips Band] – Drum

2000-2005:
Arul Efansyah - Vokal
Ipunk - Gitar
Endro - Bass
Raymond - Keyboard
Eko Dinaya – Drum

2005-sekarang:
Arul Efansyah - Vokal
Ipunk - Gitar
Lucky S.W - Gitar
Babah - Bass
Sastro Adi - Keyboard
Eko Dinaya – Drum

Dalam tahun 2010 iaitu serentak dengan terbitnya album ke – 9 mereka  yang berjudul Power Metal IX ejaan pada nama band Power Metal juga sedikit berubah dari ejaan Power Metal menjadi PowerMetal (nama  digabungkan).

Semenjak penubuhan band PowerMetal  hinggalah ke detik ini mereka telah pun meriliskan 9 bnuah album studio penuh seperti berikut ;


Album studio penuh
Power One (1991)
Power Mission (1992)
Power Demons (1993)
Serigala (1995)
Pesta Dansa (1996)
Peace, Love & War (1998)
Topeng-Topeng Murka (2002)
Kebesaranmu (2005)
Power Metal IX (2010)

Album kompilasi
            Power works (1994)
           18 Greatest Hits Of Power Metal (1996)
            The Best Slow Hits (1997)

            History Of Power Metal (2001)

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Anganku melayang jauh menembus awan sebebas terbang tinggi... keindahan semu hangatnya kegenggam... dentang lanceng lonceng di malam hari membawa hanyat luka di dada... kusebut namamu malam ini ku jadikan rindu dimana bayangan dirimu...waktu datang dan berubah kata hati menyapa

topup elektrik berkata...

Bro tolong ulas tentang kumpulan ROXX BAND dari indonesia

Tanpa Nama berkata...

Ok bro akan diusahakan... skang tgh busy gilerrr... Roxx Band infonya akan diushakan... (shaqmetal)

damak mwsu berkata...

Lagu yg gua paling minat band ni ialah lagu Sekalimat Doa (album Serigala). Syahdu tp tetap menggigit!