Isnin, 9 Julai 2012

Varden.... dari Kaherah


Varden nama baru yang shaqmetal dengar dan mungkin ada yang pernah dan mengikuti cerita band ini. Tapi bagi shaqmetal nama Varden terlalu baharu lantaran shaqmetal baharu sahaja terbaca tentang band ini. Jadi ini sekadar untuk berkongsi info dengan anda yang belum kenal Varden. Juga kita jarang-jarang mendengar cerita dan info band yang berasal dari timur tengah, jadi kita perkenalkan Varden menerusi ruangan sempit ini untuk kita kongsi bersama perkembangan mereka.
Band power metal ini ditubuhkan dalam tahun 2006 di Kaherah (Cairo), Mesir. Band ini ditubuhkan oleh gitarisnya  Chadi Ashraf dan Ayman Aziz dalkam tahun 2006. Band yang masih bergiat aktif dalam arena muzik metal dianggotai oleh Ayman Aziz, Chadi Ashraf, Mohamed Safwat, Michel F. Khater dan Amjad Mohamed. Gandingan itu menjadikan Varden, band timur tengah yang cuba menembusi pasaran antarabangsa dengan hidangan muzik yang terlakur antara power metal dan symphonic metal menisipkan elemen – elemen symphonic, metal, rock menjadikan bunyi gandingan indah metal yang bertenaga dengan riff gitar dan suntikan elemen instrument orchestra serta susunun uzik yang mengasyikan.
Mereka memainkan muzik asal dan lirik yang mengaitkan penceritaa hebat pahlawan mereka dan subjek tentang cinta serta kebencian.
Apapun shaqmetal cuba untuk mendapatkan hasil bunyi ciptaan mereka yang dikata menarik dan insyaAllah akan shaqmetal ketengahkan dalam ruangan sempit ini juga nanti. Dan rasanya untuk beberapa catatan mendatang shaqmetal akan cuba mencungkil beberapa band lain lagi dari timur tengah untuk kita kongsi bersama menerusi runagan ini.

Tiada ulasan: