Logo Design by FlamingText.com

Khamis, 17 Februari 2011

Zarul & The Protes...


Nama yang masih baru dalam industri rock tempatan dan antara nama yang cuba menyelit dalam ribuan nama band yang ujud di persada muzik khasnya yang bergenre rock tempatan. Melihat pada profil Zarul & The Protes yang menyatakan mereka tampil dengan latar belakang dan falsafah muzik yang jarang diketengahkan oleh mana-mana band rock yang lain.
Menurut pengerak utama band tersebut, Zarul menyatakan mereka cuba memberikan nafas baharu pada muzik rock tempatan yang makin tipikal, samada dari aspek gaya persembahan, permainan dan genre itu sendiri.
Menurut Zarul , keunikkan Zarul & The Protes tidak hanya bermain disekitar susunan dan penghasilan muziknya tetapi juga imej mereka sendiri yakni mereka tidak menetapkan format berpakaian. Mereka tampil mengikut jati diri ahlinya yang terdiri dari individu professional.
Tambah Zarul, imej mereka yang seterusnya membawa kepada nama Zarul & The Protes ialah gabungan ahli-ahli mereka yang terdiri dari golongan professional antaranya jurutera bunyi, jurutera awam, pegawai pemasaran dan usahawan. Menurut Zarul itu adalah tanda protes yang cuba disampaikan menerusi lagu mereka.
Zarul & The Protes yang berasal dari seksyen 7 Shah Alam dianggotai oleh Qim, Zarul, Fendy dan Ijan. Zarul 7 The Protes cuba tampil secara independent(indie) dan mencuba nasib dalam senario muzik rock tempatan.
Shaqmetal sempat menikmati 2 buah menerusi single pertama mereka yakni lagu ‘Aku bukan milikmu’ dan lagu ‘Luka’ yang secara keseluruhannya agak baik dan sedap untuk dinikmati. Namun garapan muziknya agak ringan dengan elemen pop dan alternative cukup jelas disamping suntikan element fushion. Memang tidak dapat dinafikan kedua-dua lagu tersebut sarat juga dengan element komersial yakni antara syarat untuk masyarakat pendengar mudah menerima lagu tersebut. Bagi shaqmetal kelainan yang cuba ditampilkan tidak cukup jelas. Memang pada beberapa bahagian muziknya ada element elektronik dan fushion tetapi bagi shaqmetal ianya belum cukup untuk meletakkan secara keseluruhannya album ini pada landasan fushion yang membawa kelaianan. Tetapi kalau ditakrifkan pada pop alternative itu adalah arah yang agk jelas.
Apapun ini sekadar pandangan sekilas lalu oleh shaqmetal lantaran shaqmetal cuma dapat menikmati 2 sahaja buah lagu dari seingle tersebut. Apapun jaganlah pandangan ini dijadikan pandangan yang tepat lantaran ini Cuma pandangan peribadi shaqmetal. Untuk lebih jelas dan terperinci anda boleh dapratkan sendiri album penuh Zarul & The Protes.
Album pedulikan merupakan album pertama dari Zarul & The Protes yang memuatkan 12 buah lagu yang dihaslkan sendiri oleh anggotanya.
Aahli-ahli Zarul & The Protes :
Mustaqim Mohd Basir (Qym) – Vokal
Zairul Addry (Zarul) – Gitar
Mohd. Effendy Tajudin (Fendy) – Bass
Khairul Rizan Razduan (Ijan) – Drum

Tiada ulasan: